Yoga, bewust bewegen

Tijdens mijn yogalessen ligt de nadruk op bewust bewegen. Bij alles wat je doet, wordt je uitgenodigd aanwezig te zijn bij, en het observeren van het lichaam en de ademhaling. Bewust van wat er nu IS. Een beoefening om bewustzijn, gezondheid en pijn-vrije beweging te bevorderen.

Use it or lose it…

mobiliteit
Gevarieerde bewegingen maken, om mobiliteit en ruimte te krijgen.

Wanneer je bepaalde bewegingen niet meer maakt, zal je bewegingsvrijheid afnemen. Het lichaam is altijd bezig stijver te worden, om zichzelf te beschermen (fysiek en emotioneel). Daarom is het vaak zo, dat wanneer je wakker wordt, je de behoefte voelt te gapen en je uit te rekken, om zo alles weer wat te openen. De bewegingen zijn functioneel en divers tijdens de yoga beoefening, wat meestal niet het geval is tijden ons dagelijks leven. Deze beoefening helpt je om je range of motion te herstellen of onderhouden.

In mijn eigen ervaring geldt ‘less is more’ echt. Niet zozeer minder bewegen, maar eenvoudiger en functioneler (beter) bewegen. Het is dan makkelijker om adem te halen en daarbij aanwezig te zijn, het te observeren en subtiele verschillen op te kunnen merken. Spanning kan worden losgelaten en mobiliteit kan verbeterd worden. Hierdoor zal je beter gaan bewegen en bouw je kracht op, omdat je niet meer door je fysieke compensaties heen hoeft te worstelen.

Als je niet zweet, betekent het niet dat er niks gebeurt!

eenvoudige beweging
Eenvoudige bewegingen maken het makkelijker om je aandacht bij de ademhaling en de beweging te houden.

Tijdens staande beoefeningen word je uitgenodigd om stabiliteit te ervaren voordat je beweegt. Je neemt de tijd om te voelen of jouw lichaam je kan ondersteunen in hetgeen wat jij wilt doen. Op deze manier creëer je meer bewustwording en verminder je de kans op letsel.

Tijdens de meer passieve en meditatieve beoefening, leer je hoe je je lichaam ondersteuning kan geven, zodat deze helemaal los kan laten en kan ontspannen. Wanneer je helemaal comfortabel bent is er de ruimte om te kunnen voelen wat er IS. Opmerken waar de ademhaling is, hoe deze je lichaam beweegt (of niet) en wat dit jou kan vertellen.

loslaten
Wanneer het lichaam ondersteund is, wordt het makkelijker om volledig te los te laten en te ontspannen.

Stilte in Beweging, Beweging in Stilte

Door de tijd te nemen en bewust te bewegen, ontwikkel je je vermogen om op te merken hoe je in het moment bent. Deze beoefening zal langzaam geïntegreerd worden in je dagelijks leven, waardoor je meer aanwezig kunt zijn bij wat je aan het doen bent. Hierdoor zal de beoefening om pijn-vrij, sterk en flexibel te worden niet alleen fysiek zijn, maar kan ook vertaald worden naar emotionele veerkracht. De emoties hebben ons lichaam gevormd en ons onze houding en bewegingspatronen gegeven (en omgekeerd), wat ook weer kan veranderen. Door aan onze houding en beweging te werken, kunnen de vastgehouden spanningen losgelaten worden en onze emotionele staat beïnvloed worden.

Strevend naar een leven waar ‘ouder worden’ groei betekent, in plaats van langzaam aftakelen.

          Als je graag met mij wilt werken, stuur mij dan een berichtje!

Er zijn verschillende mogelijkheden om met mij te werken:

  • Via de online beoefeningen die je in de shop kan vinden.
  • Individuele 1-op-1 yoga coaching (ook via Zoom, Skype of Whatsapp, als er maar video bij zit).

Therapeutische Yoga Coaching

Bij therapeutische yoga coaching is er volledige aandacht voor jouw persoonlijke behoeftes, wensen en uitdagingen. Samen werken we aan het verdiepen van jouw lichaams- en bewegingsbewustzijn (jouw proprioceptie: weten waar je lichaam zich bevindt in de ruimte). 

Je zal leren om bewegingen te verkleinen en in eenvoudigere stukken op te delen, waardoor de bewegingen functioneler worden, zonder compensaties en pijn. Je wordt begeleid in het voelen van de beweging zelf, zodat je begrijpt wat er gebeurt en je proprioceptie zich zal ontwikkelen. Hierdoor zal je beter gaan bewegen. Een lange termijn oplossing in plaats van een quick fix!

Yoga coaching zal je lichaams- en bewegingsbewustzijn verdiepen en zal zorgen voor minder pijn en meer vrijheid en geluk.

De eerste coaching sessie zal 75 min zijn, zodat er tijd is om het intake formulier te bespreken en te beginnen met bewegen.
Na elke sessie zal je een mail ontvangen met een samenvatting van jouw persoonlijk bewegingsplan voor thuis.


Investering:

Yoga coaching:
€60 losse sessie (60 min)

Therapeutische yoga coaching*:
€150 – 6 sessies (60 min) in 2 maanden (start pakket)
€60 – 2 sessie (60 min) per maand (vervolg pakket)
€35 – losse sessie (60 min)

*Omdat ik in opleiding ben zijn dit de huidige prijzen, welke geldig zijn tot 31 juli 2021. Hierna zijn de prijzen als volgt:
€180 – 6 sessies (60 min) in 2 maanden (start pakket)
€75 – 2 sessies (60 min) per maand (vervolg pakket)
€40 – losse sessie (60 min)

Mocht je in een financieel uitdagende situatie zitten, neem dan contact op om te kijken wat de mogelijkheden zijn!